Home >> Lichaam & Geest >> Gezondheid >> Bio?Logisch – De illusie van de cosmetica-industrie

Bio?Logisch – De illusie van de cosmetica-industrie


Inderdaad, kiezen voor natuurlijke schoonheid door biologische natuurcosmetica is logisch. Natuurcosmetica zit flink in de lift. Steeds meer mensen beseffen dat wat ze op hun lichaam smeren invloed heeft op hun gezondheid. Ze willen producten die zo zuiver mogelijk zijn en in harmonie zijn met mens, dier en milieu.

Dat een steeds grotere groep consumenten belang hecht aan deze holistische visie, blijkt duidelijk uit de sterk stijgende verkoopcijfers van natuurcosmetica. Ik zie de vele voordelen om terug te grijpen naar de natuur.

Door ons vluchtige leven vergeten we helaas te vaak wat er echt toe doet in ons bestaan. Biologisch producten moeten zuiver zijn. Echte biologische grondstoffen mogen dan niet uit een Europese kas komen, omdat de grond hier niet echt zuiver is. We moeten terug naar de oorsprong van alles. De tijd van de Indianen en hun gewoonten. De leefwijze van oerstammen zoals de Indianen heeft ons veel kennis gebracht en wij hebben daar ruimschoots lering uit getrokken.

Dagelijks worden we via reclamespots op televisie en in de bladen plat gebombardeerd met van alles en nog wat.

Toch is vaak de vraag, “ben ik gevoelig voor mooie reclames en wat er wordt beloofd?”. Helaas kan ik kort zijn met mijn antwoord op deze vraag. Ja, wij zijn er gevoelig voor. Miljarden worden er uitgegeven door cosmeticabedrijven om u uw zuur verdiende geld aan hun producten te laten spenderen. De cosmetica-industrie leeft voor een groot deel van de verkoop van illusies. Uitzonderlijk mooie vrouwen pushen schoonheidsproducten in TV-commercials en magazines vragen hun publiek te geloven: koop en u zult net zo mooi worden als ik. Producenten beweren dat ze “de” oplossing hebben gevonden om het verouderen van de huid te voorkomen. Prachtige verpakkingen creëren een imago van luxe, glamour en elegantie. Maar de verpakking zegt niets over het essentiële: de verdraagbaarheid en de effectiviteit van het product. Het verhoogt enkel en alleen de kosten. Hetzelfde is waar voor de omverpakking die geen enkel effect op uw huid heeft en bovendien een onnodige belasting voor het milieu betekent. Minder verpakking betekent minder verontreiniging.

De hoofdcriteria van een dermatologisch gefundeerde huidverzorging moeten hergedefinieerd worden en wetenschappelijk gedocumenteerd zijn.

Belangrijk zijn:

  • Effectiviteit (de ingrediënten moeten de best mogelijke huidverbetering opleveren).
  • Harmonie en ethisch ondernemen met betrekking tot mens, dier en milieu.

Dit zijn de sleutelwoorden van een zuiver bio product. Het product moet simpelweg uitsluitend alleen maar biologische stoffen bevatten.

Respect voor de kracht en zuiverheid van de natuur. De natuur heeft ons veel te bieden en te zeggen. Veel cosmetica bedrijven vergeten dat en komen met commercieel gefundeerde ideeën en producten op de markt. Ze zijn vergeten terug te gaan naar de natuur. Naar de tijd van de Indianen en hun leefgewoonten, de tijd van oerkrachten. Eėn ding is zeker: synthetische en chemische stoffen horen niet thuis op de huid.

Wat je niet kan eten kan je ook niet op de huid smeren.

Mensen staan er niet bij stil dat niet alles wat er verkocht worden goed is voor de gezondheid. Heel veel ziektes en huidaandoeningen ontstaan doordat wij dingen consumeren die niet thuis horen op de huid en in ons lichaam. Het DNA van elk levend wezen is uniek. Als je dat gaat verstoren met ėėn of andere stof, kan dat de gezondheid ernstig aantasten. Ik zit me vaak te ergeren aan mensen die ondanks huid problemen toch huid onvriendelijke producten blijven gebruiken. Men wordt verblind door mooie reclame en de hype die worden gecreëerd door mooie en bekende dames. Al die mensen worden betaald om u over te halen het product te kopen.

Heel veel mensen zeggen ‘geld maakt niet gelukkig’, gezondheid is belangrijker. Maar waarom let men dan niet goed op wat je eet en smeert? Men zegt “ik ben ineens ziek geworden”, maar dat klopt niet helemaal. Ziek worden komt niet ineens, er gaat altijd iets aan vooraf. Het zat al onder de leden, alleen was het nog niet actief. Het jarenlang consumeren en het blootstellen van uw gezondheid aan bepaalde stoffen kan een ernstig tot zeer ernstig gezondheidsrisico met zich meebrengen. Wat mij nog meer verbaast is de onwetendheid van schoonheidsspecialisten die niet weten met wat voor soort producten zij werken.

Als producent en chemicus weet ik dat, omdat ik vaak met schoonheidsspecialistes spreek die hun product als biologisch zien. Slimme verkopers vertellen hen dat het product waar ze mee werken natuurlijk is, maar dat betekent niet dat het product biologisch is.
Als iemand niet weet met wat voor product zij werkt hoe kan er een goede behandeling en dito advies worden gegeven? Een goede behandeling begint met goed advies. U als schoonheidsspecialiste heeft de taak uw klant van het beste advies te voorzien. Als u dat nalaat kan er een zeer onprettige situatie ontstaan tussen klant en u als specialiste. Geloof niet in mooie praatjes maar spring achter uw computer en doorzoek het internet af wat er over een merk is geschreven en of dat merk echt biologisch is.

Moeilijk is het niet om behoedzamer te zijn bij het aanschaffen van een product. Daarom bestaan er ‘keurmerken’. Een goed keurmerk werkt altijd samen met de overheid. Niet alle keurmerken zijn betrouwbaar en zeggen daarom ook niets over de zuiverheid en effectiviteit van het product. Voor de cosmetica en voedingsindustrie zijn er verschillende keurmerken waar u op kunt letten, wanneer u een product wilt aanschaffen, dat in harmonie staat met uw gezondheid. In Nederland zijn er genoeg bedrijven die volgens de richtlijnen van het BDIH-keurmerk produceren. Dit is een Duits Eco-keurmerk voor cosmetica en voedingswaren. Dit moet de consument duidelijk maken dat men te maken heeft met echte biologisch producten. De BDIH is ook een adviesorgaan van de Europese Unie.

Om in aanmerking te komen voor dit keurmerk moet een bedrijf een zware test ondergaan. Alle grondstoffen worden door een onafhankelijk onderzoeksbureau onder de loep genomen, maar dat is nog niet alles. Nadat de producten zijn vervaardigd wordt er een bezoek gebracht aan het laboratorium om te zien of de gebruikte grondstoffen in het product overeenkomen met de stoffen uit het laboratorium. Van alle vaten worden er monsters genomen en diverse exemplaren van het product worden meegenomen om te worden onderzocht, evenals de documentatie. Mocht dit niet met elkaar overeenkomen worden de producten niet toegelaten en krijgt dit product het BDIH-keurmerk niet.

http://www.mijnschoonheidssalon.nl/wp-content/uploads/2010/02/logo.jpgHierbij waarschuw ik u, dat niet alle producten van een bedrijf dat een BDIH-product heeft geproduceerd automatisch inhoudt, dat alle producten het Keurmerk dragen. Let daarom goed op het BDIH-logo. Vraag expliciet naar dit keurmerk als u verzekerd wilt zijn van een goed biologisch product.

Uw geld is belangrijk, maar uw gezondheid nog meer. Duitsland is nummer ėėn qua natuurcosmetica in de wereld en de Duitse consument leeft ook veel bewuster dan die in Nederland en andere Europese landen. Ik zou het graag anders willen zien en wel dat de Nederlandse consument bewuster gaat leven en meer voor biologisch gaat kiezen. Ik ben er stellig van overtuigd dat synthetische en chemische stoffen niet thuis horen in en op de huid.
Heel veel cosmeticaproducten bevatten al deze stoffen met daarnaast ook nog minerale oliën. Minerale olie is een afvalproduct uit de benzine-industrie. Heel veel grote bedrijven kunnen niet zomaar overstappen naar een volledig biologisch product omdat de belangen groot zijn en de kosten te hoog zouden worden met alle gevolgen van dien voor de organisatie.
Wat dan vaak wordt gedaan is dat er ėėn of twee natuurlijke stoffen worden verwerkt in het product. Neem bijvoorbeeld aloë vera. De plant wordt ondertussen op grote schaal erkend om haar gunstige invloed op de huid. De vermelding ‘met aloë vera’ kan dan ook een overtuigend argument zijn om een consument voor een bepaald product te laten kiezen. Staat aloë vera echter op de dertigste plaats in de ingrediëntenlijst, dan geeft dat stof tot nadenken.

Door dit soort samenstellingen van producten zijn er heel veel allergieën ontstaan, aangezien er vroeger geen onafhankelijke instanties waren om de grondstoffen goed te onderzoeken en toe te zien dat alles volgens de juiste richtlijnen werd geproduceerd. De consument eist terecht een steeds grotere transparantie. Velen beseffen dat weten wat je smeertgeen overbodige luxe is. Ze hebben het gehad met flitsende producten die goochelen met wetenschappelijke termen en dure beloftes. Termen zoals ‘natuurlijk, ‘’dermatologisch getest’’, ‘Ph-Neutraal’, etc. zeggen niets over de kwaliteit van een product. Al deze termen zijn vrij te gebruiken door elke fabrikant.

In tegenstelling tot de term ‘natuurlijk zijn ‘biologisch’ en ‘organisch’ wel beschermde termen en mogen niet zomaar worden gebruikt. Een biologisch keurmerk kan dus houvast bieden. Andere bekende Europese bio-keurmerken zijn ICADA (Duitsland), EcoCert (Frankrijk), Natrue (Duitsland) en Soil Association (Engeland). Ik moet wel een kanttekening maken dat Ecocert de mindere is in deze rij, omdat veel grondstoffen die goedgekeurd zijn door Ecocert niet door de BDIH en Soil Association worden toegelaten.

G.E.Tiney Cosmetica Producent en Chemicus


Gvanni E. Tiney is chemicus en directeur vanEtiney Cosmetics. Deze staat voor proefdiervrije natuurcosmetica en bioproducten. Gvanni E. Tiney heeft biologie en dermatologie gestudeerd en vanwege zijn afkomst zeer begaan met de natuur. Een gepaste levens filosofie is: Wat je niet kan eten kan je ook niet op de huid smeren.

Bekijk ook

Gezond en fit de zomer door

Gezond en fit de zomer door

Gezond en fit door het leven gaan willen we allemaal wel toch valt het voor velen onder ons niet altijd mee. Deze keer wil ik dan ook een aantal praktische tips en geheugensteuntjes meegeven.