Home >> Tantra en seksualiteit >> Verbeter je seksleven

Verbeter je seksleven


Relatietips

Tips voor een vurig seksleven.

Laten we nu niet doen alsof een goede relatie alleen maar uit rozengeur en maneschijn bestaat. Natuurlijk, wederzijds begrip, aandacht voor elk, tedere kussen en romantiek vormen een belangrijk onderdeel van een relatie. Maar ook wat er zich tussen de lakens afspeelt, is belangrijk. belangrijk genoeg om er energie in te steken, wil je de passie levend houden, tenminste. Dat dat soms niet gemakkelijk is, blijkt uit de vele vragen die we krijgen over een slecht seksleven.

Toch is je seksleven heel belangrijk in een gezonde relatie. Het is daarom de moeite waard er energie in te steken en om – al is het maar af en toe – die passie van weleer weer te beleven. En kom op, laten we eerlijk zijn, zo’n straf is het toch ook weer niet! Trek de stoute schoenen aan en bereid je voor op een spannende nacht (of beter nog: spannende nachten). Blaas je seksleven nieuw leven in!

Het allerbelangrijkste: voel jezelf sexy en je bent het!

  • Verras elkaar zo maar op een avond met een romantisch dineetje waar je je natuurlijk met zorg voor kleed. Ga naar de kapper om je haar te laten doen, trek je spannendste kleding aan en stimuleer elkaars fantasie met een ondeugende opmerking, een steelse blik… weet je nog hoe sexy je voelde toen jullie nog maar net samen waren? probeer dat gevoel weer op te pikken.
  • Besteed aandacht aan je lichaam. Maak er tijd voor vrij. Je zult je er zoveel beter – en sexy – door voelen. Maak een afspraak bij de schoonheidsspecialiste voor een ‘all over’ wax (ook de bikinilijn). Koop een nieuwe lippenstift of aftershave. Het is niet waar dat uiterlijk niet belangrijk is. Als hij of zij maar blijft, kijken naar de herhalingen van baywatch dan is het echt niet vanwege het mooie landschap.
  • Besteed aandacht aan je kleding. Een spijkerbroek mag dan misschien mode zijn, maar het stimuleert de fantasie nu niet echt. Neem de tijd om te gaan shoppen, laat je adviseren, blader door tijdschriften en probeer te begrijpen wat jou goed sexy zal staan. En voel je niet schuldig als je er iets voor uitgeeft. Het zullen je beste aankopen van de laatste tijd zijn.
  • Besteed aandacht aan je persoonlijke hygiëne en breng je partner ertoe dat ook te doen. Veel onderzoeken hebben uitgewezen dat schaarse persoonlijke hygiëne kan leiden tot een afname van ‘zin in bed’. Neem samen een douche (met veel doucheschuim!) Of laat het bad vollopen met warm water dat je met heerlijke aroma’s hebt aangelengd. zorg voor kaarsen en mooie muziek. Je avond kan al niet meer stuk.
Als er problemen zijn in bed.
  • Wat vind jij fijn in bed? Probeer het elkaar met gebaren te vertellen. Begrijp je elkaar niet, leg het de ander dan uit. Seks is iets dat je met z’n tweeën doet (meestal wel, tenminste :), en het moet voor allebei fijn zijn. Probeer ook te begrijpen wat de ander fijn vindt. Verleg eens je grenzen. In bed mag alles – bijna alles.
  • Zijn er problemen, praat er dan eens over met je vrienden of vriendinnen, ook al brengt het je misschien in verlegenheid. Wissel ervaringen, angsten, twijfels of frustraties met elkaar uit. Misschien wordt het herkent. Misschien hebben hun ze al overwonnen en kan ze je advies geven. Of misschien blijkt dat jij het er nog niet zo slecht vanaf brengt.
  • Praat er ook met je partner over. Probeer niet alles alleen te doen. Als de dingen in bed niet gaan zoals je zou willen, dan ligt dat aan allebei. Probeer erover te praten zonder elkaar ergens van te beschuldigen. Praten kan een heleboel oplossen.
  • Is het gewoon een kwestie van ‘geen zin hebben’ omdat je hoofd er gewoon niet naar staat (teveel werk, teveel stress, teveel verplichtingen), probeer dan eens een erotisch boek te lezen. Of kijk een film met erotische scènes. Erotische films of boeken brengen ons vrouwen vaak in een sexy mood.
Relatietips
  • Gooi die schuldgevoelens van je af. Schuldgevoelens en seks gaan niet samen. accepteer je seksualiteit, je seksleven, inclusief je seksuele dromen en fantasieën, hoe gewaagd ook. Seks is fijn (een van de mooiste dingen in het leven). Geniet er daarom van. En die laat die schuldgevoelens maar aan anderen over.
  • Bedenk dat als je seksleven goed gaat, je het uitstraalt. Je ziet er mooier uit, je hebt meer energie en je kunt de dingen beter aan. Alle reden dus om je seksleven nieuw leven in te blazen.

Weet wat je partner wil.

  • Dat de behoeften van mannen en vrouwen nogal van elkaar kunnen verschillen, wisten we al. Maar naast het geslacht heeft ook de afkomst van je (bed)partner veel invloed op de eisen die hij of zij stelt, zo bleek begin dit jaar uit een onderzoek van bouquetreeks-uitgever Harlequin. Enkele voorbeelden: de Nederlandse man wil vaker seks, terwijl de Nederlandse vrouw op zoek is naar een liefdevolle, zorgzame en humoristische partner die ook nog eens groot geschapen is. Italiaanse vrouwen willen een man vaker een handje helpt in het huishouden (waar de Nederlandse mannen in uitblinken), en de Mexicaanse man doe je een groot plezier met een spannend lingeriesetje.
Relatietips Een orgasme doet je goed.
  • Het orgasme is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond, zo blijkt uit onderzoek. Ook de relatie met je partner kan er een flinke boost door krijgen. Zo zorgt het orgasme voor het vrijkomen van het hormoon oxytocine, ook wel het knuffelhormoon genoemd. Dit hormoon veroorzaakt een emotionele band in een relatie. Daarbij werkt een hoogtepunt ontspannend. De bloedsomloop in het lichaam wordt versterkt en dat werkt stress verminderend. Seks met een orgasme is het beste slaapmiddel.

Verleng je genot met een pilletje.

  • Hoewel het orgasme dus voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de vrijpartij is, is het bij de man meestal niet de bedoeling dat dat te snel komt. Voor mannen bij wie dat een regelmatig terugkerend probleem is, is er hoop. Amerikaanse proeven met een pil die vroegtijdige zaadlozing moet tegengaan, zijn succesvol. Maar onthoud wel dat vrouwen het belangrijker vinden dat de man lief voor ze is, dan dat hij teveel bezig is met zijn seksuele prestatie. Zo’n pil kan wat dat betreft de vrijpartij wat geforceerd maken, aangezien hij een tot drie uur van te voren moet worden ingenomen.

Snurk niet.

  • Snurken kan niet alleen funest zijn voor de nachtrust van je bedpartner, het is ook nog eens slecht voor je seksleven. De Britse vereniging tegen snurken en andere slaapstoornissen (BSSAA) deed tijdens de nationale ‘antisnurkweek’ een onderzoek hiernaar. Maar liefst een kwart van de stellen waarvan er één snurkt geeft in het onderzoek aan ‘nauwelijks seks met elkaar te hebben’. Zo’n zestig procent vertelt in aparte kamers te slapen. Dit kan de snurker zelf zijn, of de partner die niet tegen het lawaai kan. Volgens de BSSAA kan snurken tot relatieproblemen en zelfs scheidingen leiden. Meer dan de helft van de paren geeft aan dat ze maar zo’n een keer per maand aan seks toe komen. Snurkers die een actief seksleven willen, doen er dus goed aan om een antisnurkmiddel te kopen.

Zorg voor voldoende nachtrust.

  • Mensen met een perfect seksleven zullen misschien wel regelmatig een nachtje flink ‘doorhalen’. Maar wil je dat je seksleven optimaal blijft, dan doe je er verstandig aan om voor voldoende nachtrust te zorgen. Uit een enquête van de Amerikaanse National Sleep Foundation is gebleken dat de helft van de 1500 volwassen Amerikanen heeft moeite met in slaap komen. Het gevolg is niet alleen meer ongevallen en concentratieverlies, maar ook relatieproblemen. Van de ondervraagden zegt een kwart minder vaak seks te hebben met hun partner of zelfs, vanwege de moeheid, helemaal geen zin meer in seks te hebben.
Doe eens een ander lekker luchtje op.
  • De mens is ook maar een beest. Met die stelling kun je het eens zijn of niet, maar feit is dat ons lichaam zo haar natuurlijke lokstoffen bevat die simpelweg zijn bedoeld om een potentiële partner het bed in te krijgen: feromonen. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat ook mensen inderdaad positief op deze biologische geurtjes reageren. Hoewel nooit onomstotelijk is bewezen dat cosmetische middeltjes met feromonen hier een positieve bijdrage aan leveren, kan het nooit kwaad om ze eens uit te proberen.

Een beetje beweging doet wonderen.

  • Een Italiaanse studie toonde dit jaar aan dat beweging, mits gematigd, een goede stimulans is voor het libido. Goed nieuws dus voor mannen met hartproblemen, want de erectiepil Viagra en andere impotentie-pillen gaan niet samen met de medicijnen die hartpatiënten moeten slikken. Het doen van trainingsoefeningen zou een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de bloedvezels. Naast een hogere zuurstofopname, bleken getrainde mannen ook een verbetering van hun seksleven te ondergaan. Ze kregen vaker een erectie en gaven aan een prettiger leven met hun partner te hebben.

Eet veel sla.

  • Geef je partner een bak sla en de vonken vliegen er weer van af. Volgens de Italiaanse wetenschapper Giorgio Samorini zou sla lustopwekkend zijn, zo valt in het Duitse tijdschrift Der Spiegel te lezen. Het witte melkachtige vocht – het lactucarium- dat bij de bladgroente vrijkomt als je het snijdt, bevat een potentieverhogend middel, volgens hem. Hoeveel je er dan van zou moeten eten voordat je de werking ervan merkt, vertelt de wetenschapper er echter niet bij.
Relatietips Fiets niet te vaak.
  • Fietsen mag dan goed zijn voor je lichamelijke conditie, voor je seksleven is het een stuk minder bevordelijk, als we Amerikaanse wetenschappers mogen geloven. Zij deden onderzoek bij Amerikaanse politiemannen die op de fiets patrouilleren en ontdekten dat de mannen minder vaak een erectie krijgen en dat die ook nog eens van kortere duur is dan bij mannen die zelden of nooit op de fiets stappen. Volgens de onderzoekers komt dat omdat het zadel, dat bij herenfietsen meestal smal en langwerpig is, de bloed- en zuurstoftoevoer naar de geslachtsdelen tegenhoudt. Ook vrouweijke fietsers bleken met problemen aan de genitaliën te maken te kunnen krijgen.

Overgewicht? Val af!.

  • Vrouwen met overgewicht die afvallen, zullen een beter seksleven tegemoet gaan. Dit wees Amerikaans onderzoek uit. Van de 161 vrouwen met obesitas die aan een dieetprogramma begonnen, gaf tweederde aan dat zij problemen hadden met hun seksleven. Na het eerste jaar van het programma gaven veel deelneemsters aan dat hun seksleven erop vooruitgegaan was. Nog maar vijftien procent gaf aan seksuele problemen te hebben. Het beeld dat de vrouwen van zichzelf hadden (ze vonden zichzelf aantrekkelijker toen ze waren afgevallen) bleek hierbij een belangrijke rol te spelen.