Home >> Oosterse Stromingen >> Meditatie & Mediteren >> Meditatie algemeen >> Leren mediteren: hoe doe je dat?

Leren mediteren: hoe doe je dat?


Leren mediteren is niet moeilijk! Iedereen kan leren mediteren. Misschien heb je het nog nooit gedaan en vind je het idee een beetje eng. Misschien ben je bang dat het oersaai zal zijn of misschien heb je het wel eens geprobeerd maar al snel weer opgegeven omdat je het gevoel kreeg dat het je toch nooit zal lukken. Op welk punt je je ook bevindt, hier is een eenvoudige gids die stap-voor-stap uitlegt hoe je kunt leren mediteren.

1. Een goede omgeving om te leren mediteren
In het begin kan het heel erg helpen om op een vaste plek te mediteren en de juiste sfeer te creeren. Zo conditioneer je je geest om op die plek en die omstandigheden altijd tot rust te komen. De meest ideale plek om te mediteren is voor je altaar (als je dat hebt) of een ander inspirerend plekje, bijvoorbeeld voor foto’s van spiritueel leraren en heiligen. Wierook en kaarsjes kunnen je ook in de stemming brengen.

2. Ga er lekker voor zitten
Ga op de grond zitten. Een klein kussentje onder je kont kan helpen om goed rechtop te zitten en je ruggengraat recht te houden. Een goede houding helpt de energiestroom. Doe je kin een tikkeltje naar beneden (dit kapt energiestroom gedachten af). Kun je niet zitten, dan op een stoel. Maar wel rechtop, voeten op de grond. Hou je ogen half open of gesloten – waar jij je prettig bij voelt.

3. Concentreer je op je ademhaling
Adem diep in, vanuit je buik, niet je borstkas. Adem uit. Concentreer je op je ademhaling. Komt er een gedachte in je op, geen probleem. Laat maar komen, en laat hem ook direct weer gaan. Je bent je geest en je gedachten niet. Ga gewoon verder en richt je aandacht weer op je ademhaling of je mantra.

4. Opstandige geest
Het is normaal dat onze geest in opstand komt wanneer we mediteren, zeker in het begin. Vaak gedraagt onze geest zich net als een klein kind en gaat nog meer gillen als we hem negeren. Maar jij maakt hier de dienst uit, niet je geest. Als je gaat lopen piekeren dat je je niet kunt concentreren, heeft je geest alleen maar weer gewonnen. Veel mensen geven het dan op en denken dat ze er nog niet klaar voor zijn of dat het te moeilijk voor ze is. Als je geest in opstand komt, is het juist een teken dat je goed bezig bent. Je geest weet dat als je zo langer doorgaat, hij zijn controle over je kwijt zal raken. Hij zal dus alles in de strijd gooien om te voorkomen dat jij weer de leiding krijgt. Wees een spirituele krijger en ga de uitdaging aan.

5. Wat je kunt verwachten

Fysieke voordelen:

  • diep gevoel van ontspanning
  • meer energie
  • beter en dieper kunnen slapen
  • verlaging van de bloeddruk
  • sterker immuunsysteem

Psychische en emotionele voordelen:

  • minder angstigheid
  • meer creativiteit
  • meer zelfdiscipline
  • diep geluksgevoel
  • sterkere intuïtie en ontwikkeling latente gaven

Spirituele voordelen:

  • emotionele en geestelijk onthechting
  • bewustwording van je eeuwige innerlijke zelf
  • zelfrealisatie en spirituele ontwaking
  • mededogen voor alle levende wezens
  • liefde voor God

Tips

  • Probeer te vermijden om vlak na een (zware) maaltijd of juist wanneer je honger hebt te mediteren.
  • Denk niet na of je goed of slecht bezig bent. Zeker als je mantra-meditatie doet, heeft je meditatie al onvoorstelbaar veel effect op een spiritueel niveau, zelfs als je geest.
  • De ochtend is het beste tijdstip, wanneer je de dag nog voor je hebt en de energetische atmosfeer nog rustig is. Maar het beste tijdstip is het tijdstip dat jou het beste uitkomt, en het tijdstip dat je het ook echt doet.
  • Probeer geen ervaringen na te jagen. Visioenen, kleuren of gevoelens kunnen heel intens en interessant zijn, maar ze zijn geen doel op zich. Als je ze najaagt, zijn ze juist een afleiding.
    </LI>

Succes ermee!

Bekijk ook

Meditatie Technieken voor Beginners

Meditatie Technieken voor Beginners

Als je voor het eerst begint met mediteren is het belangrijk een eenvoudige techniek te kiezen, waarbij de kans op externe afleiding geminimaliseerd wordt. In de meest eenvoudig technieken beperken we onze focus tot een object.