Deze maand wil ik het hebben over de rol van de aura en chakra’ s bij hooggevoeligheid.
Ooit kwam een meisje van 7 bij mij in de praktijk. Ze voelde zich bang als ze op school naar voorstellingen moest, of als er feest was in de stad.
‘Hoe kan dat nou’?, zei iedereen verbaasd. ‘Het is feest! Dat is toch leuk?’
Een ander jongetje begon vlak voor festiviteiten druk en bang te worden. Het maakte niet uit wat, maar zodra er sprake was van feestelijk gedruis haakte hij af. ‘Ik snap het niet’, zei zijn vader. ‘Kinderen vinden drukte toch juist leuk? En ze moeten ook wel wat kunnen hebben, hoor!’
Ouders kunnen soms wanhopig worden van kinderen die blijk geven van vermijdend gedrag en denken: Wat heeft mijn kind toch? Is het dan zo weinig weerbaar?
Zelf was ik ooit in Italië, in de stad Lucca. De Italianen houden van folklore zoals u misschien weet. Mannen in smetteloos witte pakken met rode en groene accenten, liepen in smalle straatjes met grote trommels en trompetten en maakten een hels kabaal. De smalle straten zorgden voor een echo en ik maakte me uit de voeten. Snel dook ik in een malle winkel met toeristische snuisterijen! Normaal geen entourage waarvan ik hou, maar nu koos ik er tijdelijk domicilie vanwege de herrie. Ik zocht een schuilplaats. Mijn hele lichaam trilde, ik ademde sneller, kreeg vochtige handen en voelde me duizelig.
Mijn chakra’s waren korte tijd uit balans. Natuurlijk herstelden ze weer. Na enige tijd kregen ze hun eigen trilling weer terug, maar ik was behoorlijk geschrokken. Ik moest echt even zitten. Gelukkig zijn er in Italiaanse steden genoeg gelegenheden om dat te doen. Na een heerlijke cappuccino ging ik weer op weg met mijn geliefde. Maar ik realiseerde me toen: ik kan een keuze maken! Ik ben volwassen en denk: even wegwezen, dan komt het wel goed. Maar wat doen kinderen als ze in paniek raken?
Ze beginnen te schreeuwen. Slaan of schoppen om zich heen. Krijgen een enorme huilbui. Vluchten weg. En ze kunnen niet goed uitleggen wat er met ze gebeurt. Dat schept verwarring en zorgt voor negatieve bevestiging van de ervaring. Een volgende keer gaan ze uitvluchten verzinnen. Of krijgen ze van te voren al allerlei angstdromen of slapen slecht.
Klank is trilling
Alles bestaat uit trilling. Klank is ook trilling. De herrie van een kermis, de herrie van een druk televisieprogramma, een klas vol drukke kinderen, of trommelende Italianen: allemaal veroorzaken ze trillingen. Geluid is trilling en trilling ontmoet trilling. Altijd. Stemmen veroorzaken ook trilling.
Soms, als ik in de trein zit, en iemand een telefoongesprek hoor houden, ervaar ik van alles en nog wat, ik kan zelfs misselijkheid worden! In de toon van een stem vinden we de klank van emoties.
Onze aura trilt ook, net als de chakra’s dat doen.
Naarmate we ons ontwikkelen wordt onze trilling hoger. We ruimen rotzooi op, en worden steeds helderder. Hoe helderder onze aura, hoe gevoeliger we worden. Kinderen hebben een heldere aura. Ze komen nog maar net kijken. Ze hebben nog niet zoveel ervaringen gehad als de volwassenen, hun karma is overzichtelijk. Maar ze komen wel in aanraking met het karma van de volwassen wereld om ze heen!
Een veilige ruimte
Als kinderen sterk reageren in bepaalde situaties is het goed dat ze weten dat ze een aura hebben en dat ze die weer kunnen zuiveren. Net als de volwassenen kunnen ze leren de universele wet van trilling te begrijpen: als je weer in balans wilt komen, zorg je ervoor dat er schone, zuivere energie via je kruin en door je voeten stroomt. De nieuwe energie zorgt voor herstel, oude, niet eigen energie stroomt weg.
Ook kan het helpen dat hun ouders zelf karma opruimen. Hoe minder troep, hoe fijner het voor de kinderen is!
Ook positieve trillingen in de vorm van lieve gedachten, opbeurende en levensgevende energieën helpen het kind. Want de mentale energie die we uitstralen heeft ook veel invloed op de aura en gemoedsrust van onze kinderen!
Positieve bevestiging helpt om de aura in de best passende trilling te houden.
Zo wordt de aura een buffer die het kind beschermt.
Een veilige ruimte creëren doen we door in de klas te zorgen voor rust, rituelen en andere terugkerende activiteiten en herstelmomenten. Door thuis tijd te nemen om te lummelen. Door met kinderen naar buiten, de natuur in te gaan. Door eigen problemen op te ruimen. Door met onze aandacht in het moment te zijn. Mooie muziek helpt om de aura te herstellen! Gezonde voeding ook.
En tot slot: drink voldoende zuiver water! Geef je kinderen een fles mee naar school. Je zult zien dat hun concentratie toeneemt!
De Energy Switch for kids
Vlak voor ik deze column schreef waren twee jongetjes bij mij en ze vertelden dat ze zich veel fijner voelden als ze hun aura schoonmaakten! In mijn praktijk en de cursussen die ik geef aan kinderen en volwassenen leer ik aan iedereen om dat te doen. In bijna alle gevallen helpt het!
Een korte oefening helpt om snel weer je eigen trilling te ervaren en het voelt nu eenmaal het fijnst om lekker je eigen energie om je heen te voelen!
De kinderen leren het op een speelse manier te doen. Ze doen alsof in hun aura een gouden ritsje zit. Ze doen het ritsje open, laten alle energieën van anderen (en waar ze last van hebben) wegstromen en nemen hun eigen energie terug. Of ze doen alsof ze een auratuintje om zich heen hebben met een gouden poort. Die poort kan open en dicht en ook daar kunnen energieën door wegstromen of weer terug komen!
Toen ik vertelde dat ik binnenkort de studio in ga om een nieuwe cd op te nemen, die dit keer voor kinderen bestemd is, riepen ze: ‘Die wil ik ook!’
De Energy Switch voor kinderen is in de maak! Ik weet zeker dat het door de kinderen, maar ook door hun ouders op prijs wordt gesteld!
Veel succes en geniet van de zomerse dagen!
© Sylvia van Zoeren