Home >> Oosterse Stromingen >> Bewegingsvormen >> De energetische en ontspannende waarde van Tai Chi Tao

De energetische en ontspannende waarde van Tai Chi Tao


Tai Chi Tao verbetert je immuunsysteem
Oostelijke Groep van Tai Chi Tao en Qi Gong Leraren

In de New Scientist stond een vergelijking gepubliceerd naar de werking van tai chi en fysieke inspanning vergende sportbeoefening. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het aantal afweercellen (T-cellen) bij tai chi-ers met 40 procent toenam, tegen een daling van T-cellen bij mensen die zeer intensief sport beoefenen.
In tai chi tao heb je nog meer mogelijkheden van oefenen, bijvoorbeeld de vijf elementen oefeningetjes en vormpjes waarmee je nog beter en gerichter kan werken om blokkades weg te nemen, energie te laten circuleren en in korte tijd vitale energie op te doen. Je hoeft je dus niet uit te putten en in het zweet te werken om een gezond resultaat te behalen. Je kunt tai chi tao ook staand, lopend of zittend uitvoeren.

video: de geheimen van qi, een wetenschappelijk onderzoek


De Universiteit van Toronto heeft aangetoond dat de gemiddelde hoeveelheid energie die nodig die is om met 5,5 km per uur te wandelen ook bereikt kan worden door een kwartier tai chi te doen. En dat terwijl je slechts in tai chi kalm en licht beweegt.
Omdat je in de tai chi tao-methode, in tegenstelling tot tai chi chuan, in een kwartier ook nog gericht kan werken voor bijvoorbeeld schouders- en nek, of knieën, onderrug, en ook nog de vijf elementen-oefeningen kunt toepassen, is het effect nog groter.
De onderzoekingen hebben aangetoond dat de hoeveelheid energie die nodig is om de inspanning van joggen of soortgelijke activiteit, groter is en meer energie kost dan bij het uitvoeren van tai chi. Hoewel de bewegingen langzaam en sierlijk worden uitgevoerd werd een gemiddelde hartslag van 105 slagen per minuut gemeten in combinatie met een bloeddruk van 128/70 mmHG, een longventilatie van 8,54 liter per minuut en een hoeveelheid gebruikte energie van slechts 2,3581 Kcal. per minuut. Berekend is dat in vijf minuten slechts 11,92 Kcal. aan energie wordt verbruikt.

Bij het oefenen zijn alle spieren van de gewrichten van romp en ledematen op een ontspannende manier actief. Voor elke aparte beweging zijn alle spieren van je lichaam van top tot teen bezig. De ademhaling verloopt op een natuurlijke manier. Je kunt de ademhaling ook gelijk laten lopen met de beweging. De bloedsomloop wordt daardoor verbeterd. Omdat het centrum de spil van de beweging is wordt de bloedscirculatie in de buikholte verbeterd waardoor ook de spijsvertering beter functioneert.

Zacht en toch beter effect

Tai Chi Tao omvat veel gemakkelijke oefeningen gericht op ontspanning, het opdoen van nieuwe energie zonder inspanning, de aura, de 13 chakra’s, de vijf elementen water-, hout-, vuur-, aarde-, metaal ofwel nieren/blaas-, lever/galblaas-, hart/dunne darm-, maag/milt/alvlees-, longen/dikke darm, 18 vitale punten, de Duizenden Handen qi gong, energetische hand- en vingerposities, oefeningen ter verbetering van de spijsvertering (ook om gewicht te verminderen), zitoefeningen voor rug, schouders en nek, benen, knie?n, voeten, buik, en vele mooie qi gong-methoden die voor iedereen op maat gesneden kan worden, kortom tai chi tao is gemakkelijk en laagdrempelig en kan aan iedereen aangepast worden.

Chi voor spieren en longen

In tai chi tao wordt ook gewerkt met het opnemen van energie via het perineum en de hypofyse (derde oog). In andere sportbeoefening zijn dit soort zaken van zacht en vriendelijk oefenen, aarden, de vijf elementen en de chakra’s niet aan de orde.

Vergeten wordt dat een mens uit meer bestaat dan longen en spieren alleen. In de westerse denkwijze wordt aan actie gedacht om de longcapaciteit te vergroten, in tai chi tao kun je zonder inspanning middels tai chi tao-vijf elementen- en ademoefeningen een betere longcapaciteit en sterkere spieren krijgen.

In de westerse denkwijze worden zwakke spieren versterkt met stevige en/of kracht-oefeningen. In tai chi tao doe je dat met met bepaalde handposities, adem- en meridiaanoefeningen om de spieren meer zuurstof en chi te geven. Daardoor worden ze sterker en soepeler.
Het kan dus heel anders. Dit is vooral belangrijk voor mensen met fibromyalgie, ME, MS, astma, reuma, etc. Bovendien hebben de oefeningen een gunstige invloed op het endocriene stelsel, hormoonhuishouding, de hypofyse en pijnappelklier en de balans tussen rode en witte bloedlichaampjes.
De spieren worden van energie voorzien door de speciale ontspannende ademing voor het verspreiden van zuurstof naar alle delen van het lichaam en de cellen, het stimuleren van de lever-energie (lever heeft invloed op spieren en pezen), door het strekken van de wijs-en middelvingers tijdens het maken van mooie kalme bewegingen. Het werkt tevens gunstig op de longen. Er zijn ook speciaal rustige oefeningen voor de longen en speciale elementen-oefeningen. Ook voor mensen met long-emfyseem, astma en bronchiën-aandoening heeft tai chi tao een gunstig effect..
Door verandering en verbetering van de houding krijgt je bekkengebied meer ruimte en krijg je een natuurlijke buikademing. Door speciale in en uitademing (door een kleine opening tussen de lippen waardoor de lucht rustig kan ontsnappen) worden de longblaasjes elastischer.
Het inademen is zacht, en is gelijk aan het ruiken van op een boeket bloemen.

Tai chi tao kun je staand, maar ook door het steeds verzetten van een voet op de plaats tijdens het vloeiend uitvoeren van oefeningen, je kunt het lopend doen of zittend op een stoel. Tai chi tao is voor iedereen aanpasbaar. Een onderdeel van tai chi tao is ook de energetische duizenden handen qi gong zittend op een stoel. Tientallen andere energetische oefeningen kun je zittend uitvoeren voor de knieën, enkels en de benen.
Het is voor iedereen belangrijk De diverse oefeningen ook op de stoel te kennen. Ook voor sporters die een blessure hebben opgelopen kunnen er profijt van hebben. Door de technieken uit tai chi tao kunnen zij zich beter voorbereiden en na een inspanning herstelt het lichaam zich sneller.

‘Fanatieke sporters moeten ervoor beducht zijn dat te grote fysieke inspanning de bescherming tegen ziekten vermindert. Het ondermijnt de beschermingsmechanismen in het lichaam’. Tot die conclusie komt bioloog Popko Wiersma van de Rijksuniversiteit Groningen.

Als bioloog deed hij onderzoek naar het te hard werken bij vogels. ‘De uitkomsten kunnen we doortrekken naar duursporters’, stelt hij. Op 2 december 2003 promoveerde hij op het onderzoek. Dit onderzoek sluit aan bij die bij bovengenoemde studie gepubliceerd in de New Scientist stond in 1992, waarin bij fanatiek sporten een afname van afweercellen werd geconstateerd.
Een ander onderzoek van vooraanstaande wetenschappers werd in vakliteratuur en andere media gepubliceerd (5-7-2001) aangaande vervetting. Geconcludeerd werd dat sport of dieet alleen niet werkt. Een groep wetenschappers is in het najaar van 2001 begonnen met een uitgebreid onderzoek om uit te vinden hoe de leefstijl van Nederlanders kan worden aangepast. De Nederlandse Hartstichting trok er 3,6 miljoen gulden (destijds) voor uit. De planning is om het onderzoek in 2006 klaar te hebben.
Zouden deze wetenschappers en de hartstichting de Chinese vijf elementen energieleer voor verbetering van de spijsvertering en de vijf elementen van de voeding kennen, dan is het probleem zonder die miljoenen en de lange looptijd van het onderzoek, in een mum opgelost.
Mensen hoeven dan niet meer calorieën te tellen en zich niet meer in het zweet te werken om gezonder en ontspannender te worden.

Bloedvaten

Er loopt nog een onderzoek door wetenschappers en de hartstichting naar dichtslibbing van aders en bloedvaten. Ze willen graag weten hoe het komt dat het onderzoek naar roken en de dichtslibbing niet heeft opgeleverd wat ze dachten. Rokers met die kwaal en die twee jaar niet rookten werden twee jaar gevolgd. Het niet-roken leidde niet tot resultaat: de aders bleven dicht. Ook het dichtslibben van aders is een energetische kwestie en een verstoring van yin en yang. Sporten helpt ook hier niet. Elke keer zit men op een verkeerd spoor.Ook hier zou men gebruik kunnen maken van de energetische waarde van tai chi tao en zijn vijf elementen.

Soepelheid hart

In een onderzoek moet worden toegegeven dat souplesse meer doet dan kracht De soepelheid van de hartspier blijkt van groter belang dan de kracht waarmee deze het bloed rondpompt. Dit concludeert de cardioloog Jean Bronzwaer in zijn promotieonderzoek aan het VU-medisch Centrum (4-10-2003). (In de duizenden jaren oude Chinese geneeswijzen wordt niet van kracht en inspanning uitgegaan maar van energetische rustige zachte oefeningen. Tai chi tao is hierop gebaseerd. De wetenschap zou hier vanuit moeten gaan.

Na een hartinfarct wordt in de nabehandeling van inspanning uitgegaan (loopband, hometrainer etc.) om het hart weer (zogenaamd) op peil te brengen. Dit geeft het hart energetisch te veel vuur J.K). Bronzwaer constateert dat medicijnen die de hartspier versterken juist een averechts effect hebben en zelfs tot de dood van de patient kunnen leiden. Uit zijn onderzoek blijkt ook dat soepelheid van de hartspier beter is bij hartfalen, dan kracht. ‘Een soepeler hartspier heeft als voordeel dat de linkerkamer, van waaruit zuurstof en voedingsstoffen door het lichaam worden gestuurd, meer bloed kan opnemen, terwijl de bloeddruk relatief laag blijft’, zo stelt hij.

In tai chi tao wordt bij hartklachten ook de nier-energie versterkt, hetgeen gunstig werkt op het hart. Is de hart-energie goed, dan geeft het hart energie terug aan de nieren.
Er is ook een oude uitdrukking die luidt ‘in hart en nieren met iets bezig zijn’. Dat dateert nog van heel vroeger. Toen wist men blijkbaar meer dan nu over de relatie hart en nieren.

Deze kennis komt uit het yin en yangprincipe en de vijf elementen van de Chinese geneeswijzen, duizenden jaren geleden al opgetekend. Wat we uit het bovenstaande leren is dat energetische zachte vriendelijke oefeningen, gebaseerd op de vijf elementen en chi, zoals in tai chi tao, beter werkt dan kracht en zweterige inspanning. Werk op een rustige manier met de allesomvattende chi.

Je leert beter met je lichaam en energie om te gaan. Tai chi tao ontwikkelt de zelfontplooiing, alles gaat heel ongedwongen. Je leert het spelenderwijs. Je leert speels om ook kleine 10 seconden-oefeningetjes in je dagelijks doen te integreren, waardoor je tussendoor elke keer even spanning los laat. Als je dingen doet verbruik je energie en ga je door dan bouw je spanning op. Is er spanning dan zet die spanning zich in de handeling door, enzovoort, enzovoort. Slaak je 2 keer een zucht van verlichting dan ontspant dat en die ontspanning zet zich dan in de actie door die je doet.
Of zucht en doe 3 keer een ademoefening om energie op te doen en tussentijds even brandstof (zuurstof) bij te tanken. Je blijft dan energie houden. Er zijn veel van die kleine tai chi tao-foefjes. En ze kosten geen tijd.

Bekijk ook

Falun Dafa (Falun Gong)

Falun Dafa (Falun Gong)

Falun Dafa (Falun Gong) is een oude vorm van Qigong uit China. Het is in 1992 geopenbaard door dhr. Li Hongzhi. Sinds de openbaring is Falun Dafa één van de snelst groeiende Qigong-praktijken op Aarde, slechts binnen 10 jaar is het aantal beoefenaars gestegen naar ongeveer 100 miljoen.