Home => Persoonlijke ontwikkeling => Hoe verbeter je de balans tussen werk en privé?

Hoe verbeter je de balans tussen werk en privé?


Een goed evenwicht tussen werk en privé bevordert je motivatie en productiviteit. Maar wanneer de draaglast (vb ziekte, werkdruk, conflicten, echtscheiding, etc..) groter wordt dan de draagkracht (assertiviteit, steun, gezondheid, leuk team, ontspanning,..) dan slaat de weegschaal naar de verkeerde kant door.

Dit gebeurt doordat het tijdelijk druk is of wanneer er téveel gebeurt in korte tijd. Je kunt dit een tijdje volhouden. Maar wanneer dit télang duurt, moet je maatregelen treffen.

9 tips voor een betere work/life balance:

1. Organiseer je werkomgeving.
Door een cleandesk policy werk je veel effficiënter. Minder spullen thuis zorgen voor meer rust. Zorg dat zaken gemakkelijk terugvindbaar zijn. Zo verlies minder tijd met zoeken.

2. Zet zaken uit je hoofd.
Schrijf ze op dan blijven ze niet spoken in je hoofd vb boodschappen, telefoontjes, etc..

3. Leg de lat minder hoog.
Streef niet om de perfecte ouder en de perfecte werknemer te zijn. Stel minder hoge eisen aan jezelf en aan anderen.

4. Blijf jezelf ontwikkelen.
Kun je niet goed overweg met een nieuw computerpakket ? Investeer in jezelf en volg een training om je vaardigheden te verbeteren. Een taal niet goed onder de knie ? Boek een vakantie of weekendje weg om die taal in te oefenen.

5. Zet privéafspraken ook in je werkagenda.
Plan tussen alle afspraken door ook eigen vrije tijd in vb kappersafspraak, sporttijd, vakantie,…Deze zaken zijn ook belangrijk.

6. Communiceer meer.
Wie doet wat in huis of op kantoor ? Praat met partner en kinderen over de taakverdeling thuis. Zorg dat iedereen zijn afspraken nakomt op het werk.

7. Laat je waarden je beslissingen bepalen.
Kun jij zeggen wat voor jou het belangrijkste in het leven is ? Wat motiveert jou ? Geld is niet meer motivator nr.1 om te werken. Leuke collega’s, een gezellige werksfeer zijn minstens even belangrijk.

8. Schakel hulptroepen in en voel je niet schuldig.
Als je veel tijd doorbrengt op je werk blijven huishoudelijke taken liggen. Schakel een poets-of strijkdienst in. Betaal een babysit of spreek af met andere ouders voor opvang. Zo hoef je minder te stressen naar huis.

9. Leer nee zeggen.
Als je 60 uur per week werkt en je hebt ook nog een boemvol privé agenda dan word je een stresskip. Zeg eens vaker nee.

Als je je leven en je werk beter organiseert ga je veel rustiger en vrolijker door het leven.

“Geef me werk dat bij me past
en ik hoef nooit meer te werken.”

Confucius

Succes met het maken van je juiste keuzes !


Sabine Van Meenen

Sabine van Meenen – Knokke-Heist (BE)

Sabine werkt als kantoorcoach en worklife balans coach. Met haar organisatietalent begeleidt ze mensen op de werkplek om gestructureerder werken. Zo vindt men het overzicht terug in de toenemende informatiestroom zoals e-mail, papierberg, etc.

Als mama van 2 pubers weet ze hoe stressy het soms is om een juiste balans te vinden tussen je werk en je privéleven. Daarom inspireert ze mensen tot het bereiken van beter evenwicht en meer energie. Meer info: Sabine van Meenen

Bekijk ook

4 simpele anti-stresstips

4 simpele anti-stresstips

Niemand wil die heethoofd zijn die door de stress niets kan verdragen en bij de minste ergernis iedereen afsnauwt. Zeg daarom vaarwel tegen die eeuwige stress dankzij de volgende 4 makkelijk uit te voeren tips!